Donderdag 21 juli - Wells Gray naar Whistler

21 juli 2022 - Whistler, Canada

Vandaag een kort verslagje, gezien het een reisdag is, is er niet zoveel te vertellen . Na het ontbijt in de ranch gaan we rond 9 uur op weg. We nemen afscheid van deze rustige locatie en vertrekken naar Whistler waar we de komende twee nachten verblijven. We hebben een lange rit voor de boeg, 450 km en grotendeels door de bergen en de GPS geeft aan dat we e rond 3 uur in de namiddag zullen zijn. Terwijl België de nationale feestdag viert, beginnen wij aan de voorlaatste etappe van onze rondreis in West Canada. De weg voert ons langs een ander landschap dan de Rocky Mountains, bergen maar zeker niet zo hoog. We komen langs verschillende Indianen reservaten, die allemaal genummerd zijn vb Indian Reserve 1, 2 enz. Dit zijn stukken grond die door de regering in Canada aan de oorspronkelijk bewoners geschonken zijn. De baan is lang maar verveelt niet. De bergen blijven ons gezelschap houden, net als de rivier de Fraser die door dit landschap stroomt. We stoppen heel even onderweg voor een kleine snack en komen weer Belgen tegen. Af en toe even stoppen om foto’s te trekken en dan komen we rond halfdrie in Whistler aan. De naam Whistler komt van het geluid dat gemaakt wordt door marmotten die hier voorkomen ('to whistle' betekent 'fluiten' in het Engels). Als ze gevaar ruiken maken de marmotten een speciaal fluitgeluidje, vandaar de naam. Whistler is in 1966 begonnen als skigebied en werd dan uitgebreid met de  berg Blackcomb naast Whistler gelegen in 1980. De locatie is nu een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika en we hopen ooit hier te komen skieën. In 2010 vonden in Whistler en Vancouver de Olympische Winterspelen plaats. Speciaal voor de spelen werd in Whistler een nieuw centrum aangelegd dat geheel autovrij is. Het is een gezellig dorp met vele restaurantjes, bars, grote hotels, appartementen en huisjes. Het moet hier ook heel mooi zijn in de winter. In de zomer kan je hier wandelen, fietsen, golfen. Mountainbiken is ook heel populair. Als we toekomen zien we de mountainbikers in vol tenue aanschuiven voor de skiliften om samen met hun fiets naar de top van de berg te gaan en dan vandaaruit naar beneden te fietsen. In de buurt zijn ook heel veel meren waar je kan gaan peddelboarden, kanoën en andere watersporten doen. In het kort, je zal je hier niet vervelen, winter of zomer, er is altijd wat te doen. Het is ook slechts een 100 km van Vancouver waar we de laatste dagen van onze vakantie gaan doorbrengen.

Na het inchecken gaan we naar het zwembad om wat uit te rusten. Alhoewel het heel warm is, is het zalig in het bubbelbad. Na de vele wandelingen hadden onze wat rust nodig. Daarna gaan we Whistler Village in om iets te eten.  Ook hier komen we Belgen en Nederlanders tegen. We zijn amper in slaap als ik een telefoontje krijg van de politie in Belgie, het is dan rond 9 uur thuis. Blijkbaar is ons alarm afgegaan en hebben de buren de politie verwittigd die zijn komen controleren. Ik zet het alarm op afstand uit. Dit hebben we over de laatste 10 jaren nog nooit meegemaakt en de politie vertelt me dat het waarschijnlijk komt door de hitte en is dit nog gebeurd bij anderen. De invloed van de opwarming van de aarde ??? Mijn broer gaat nog eens binnenkijken en alles is in orde (dank u broerke). Eindelijk kan ik terug met een gerust hart in slaap vallen.