Vrijdag 29 juli - Vancouver

29 juli 2022 - Vancouver, Canada

En dan breekt onze laatste volle dag aan. Morgen vertrekken we terug naar België waar we zondag zouden toekomen rond 14 uur. Maar door de stakingen en het tekort aan personeel heeft ons vertrek in de war gestuurd. Blijkbaar is onze aansluiting in Frankfurt naar Brussel geannuleerd en doordat er geen plaats meer is op andere vluchten hebben ze ons volledig omgeboekt  met een vertrek om 18u25 uit Vancouver en een tussenstop van 5 uren in München waardoor we pas om 20 u zondag avond in Brussel landen. Aan de ene kant zijn we blij dat we toch op zaterdag kunnen vertrekken, maar zo laat zondag thuiskomen is minder leuk. De volgende dag moeten we allemaal terug werken (behalve Deniz) en de jetlag zal het niet evident maken. Maar goed, het is was het is en uiteindelijk is het niet zo erg.

Ik wordt rond 5 uur wakker en ga op het balkon genieten van de opkomende zon. We gaan vandaag een laatste wandeling maken om toch in de routine te blijven. We vertrekken zonder ontbijt en eten elk een stuk bananenbrood (deze zijn hier heel populair en echt lekker) om toch een beetje energie te hebben. Vancouver is omringd door veel natuur en bergen. Je kan hier zelfs in de buurt gaan skieëen op Grouse Mountain, een skigebied op 15 km van Vancouver met 33 km aan pistes. Zalig toch dat je hier op heel korte afstand zoveel mogelijkheden hebt om buiten activiteiten te doen. Wat dichterbij ligt Lynn Canyon, ook bekend om een hangbrug over de rivier maar gratis ingang. In de buurt zijn een aantal meren, kleine watervallen en een gedeelte van het wandelpad is goed aangelegd zelfs met trappen.  Ik heb een wandeling op Alltrails gevonden die ongeveer een 5 km duurt, met afdalingen en stijgingen. We wandelen door het bos en komen op een bepaald moment aan een kleine poel (30ft pool). Blijkbaar is dit een populaire plaats want er zijn al heel wat mensen. Een aantal waagt zich zelfs aan een duik in het water dat ijskoud is, Deniz inclusief. De rest van ons gaan er met de voeten in maar ik kom er snel uit want het water is ijs ijs koud. Veel kouder dan de meren in Jasper. Het doet wel goed om even de voeten aan koud water bloot te stellen. Er zijn ook veel wandelaars met een hond die hier komen en een aantal gaan zelfs het water in. Vanop een hoge rots kan je ook in het water springen en Deniz waagt dan ook de sprong. Het is hier heel idyllisch maar na een tijdje wordt het echt druk en wij vervolgen onze wandeling. We komen een groep met jonge kinderen tegen (rond 6-7 jaar) met mountainbikes. Ze zijn in vol ornaat met helm, knie beschermers enz. Een van de kinderen heeft moeite met het bergop fietsen en een begeleider duwt zijn eigen fiets samen met de kinderfiets. Hier starten ze als vroeg met mountainbiken. Ook hier komen we regelmatig Nurse Logs tegen, afgestorven boomstammen waaruit nieuwe bomen ontspruiten. Er zijn ook heel veel bankjes waar je even kan uitrusten. Het grote deel van die bankjes zijn opgedragen door familieleden van een overleden persoon.

Na het ontbijt keren we terug naar het hotel waar we nog even genieten van het zwembad. De komende maandag is een feestdag en het hotel is druk bezet. Aan het zwembad zijn alle stoelen vol en heel veel mensen zitten ook in het zwembad. Het is dan ook enorm warm. Net als op een cruise, met enkel een iets groter zwembad, staan sommige mensen gewoon in het water met elkaar te praten.

Na het avondeten maken we nog een wandeling langs het water en eindigen de avond op ons terras.