Dinsdag 12 juli - Revelstoke naar Banff

12 juli 2022 - Banff, Canada

Vandaag terug een reisdag, we rijden van Revelstoke naar Banff, een kleine 300 km. Onderweg hebben we een aantal stops gepland dus ik denk dat we in de late middag in Banff zullen toekomen. Eens benieuwd naar dit stadje, heel beroemd ook voor de wintersport. We ontbijten in het hotel maar dat is niet veel soeps, echt trek heeft niemand van ons, de jetlag speelt ons nog steeds parten. Rond 10 uur zetten we uiteindelijk aan. Eerst even benzine tanken zodat we onderweg niet meer moeten stoppen. Dan even bij de drugstore voor afterbite. Muggenspray hadden we al gekocht maar als we dan gebeten worden, vooral Kaan, dan hebben we dat voorhanden om de jeuk tegen te gaan. In het hotel vullen we zakjes met ijs voor de koelbox, zo blijven onze etenswaren en drankjes koel. Ayhan begint te rijden en na een uurtje wisselen we af.

Het landschap onderweg is nog mooier dan gisteren, de hele weg zijn we omringd door de bergen. De Canadese Rocky Mountains zijn een lust voor het oog, aan de ene kant zie je bergen vol sparren, aan de andere kant besneeuwde bergtoppen. We stoppen even aan de oever van één van de vele riviers die dit land rijk is. Op veel stopplaatsen zijn picknick tafels voorzien. Voor de lunch stoppen we op een mooie plek waar de Kicking Horse rivier stroomt. De rivier werd zo genoemd in 1858 , toen James Hector , een lid van de Palliser Expedition , ernstig gewond raakte door een expeditiepaard dat in de rivier viel. Hector overleefde het en de rivier en de doorgang werden genoemd ter nagedachtenis aan het incident. Onze boterhammetjes smaken enorm in de open lucht met het geluid van de rivier op de achterzijde.

Op deze route passeren we het ene nationale park na het andere. Na Revelstoke rijden we door Glacier Park Canada en Yoho National Park. We stoppen even aan een Park's Information center om een park pass te kopen. Deze is geldig voor alle nationale parken in Canada gedurende een jaar. Onze eerste stop in Yoho is bij Emerald Lake, een prachtig meer dat ontstaan is door het smeltende water van de gletsjers. Het meer wordt zo genoemd omwille van de smaragd kleur van het water. Het parkeerterrein aan het meer is redelijk vol maar we vinden toch een plekje. Het is er redelijk druk, heel veel mensen die kanoën op het meer, je kan er eentje huren aan 90 $/uur. Prijzig, maar het is hier inderdaad niet de goedkoopste vakantie bestemming. Daarom zie je ook veel campers op de weg. Sommige zijn bijna een huis op zich. Heel veel reizigers gebruiken een camper om het land te bezoeken en de parken zijn hier ook op voorzien. Lijkt me wel avontuurlijk, ooit doen we dat ook eens.

Vlak voor we terug de hoofdweg op moeten stoppen we bij Natural Bridge. Dit indrukwekkend natuurverschijnsel was ooit een waterval aan de Kicking Horse rivier. Over de jaren heen is door erosie een natuurlijke brug ontstaan door de rots formatie die zich over de rivier spant. Het is een prachtig zicht en de moeite om even de weg af te rijden. Qua drukte valt het mee, dit is het eerste jaar na corona dat er weer buitenlandse toeristen in Canada zijn toegelaten en de horde toeristen die je hier meestal ziet zijn er nog niet.

Een uurtje later komen we toe in ons hotel, Rimrock Resort in Banff. Een heel mooi hotel met prachtig zicht op de Rockies dat net buiten Banff ligt. Het hotel ligt vlakbij Sulphur Mountain en de volgende dag gaan we een wandeling naar de top van deze berg maken. Er is ook een gondola die naar de top gaat, maar we maken liever de wandeling, dat is ten slotte waarvoor we naar Canada zijn gekomen. We zijn moe van de lange rit en besluiten in het hotel iets te eten. Onder het genot van live muziek drinken we een aperitiefje en eten we een kleinigheid met zicht op de bergen. Na het eten nemen we nog even de hotel shuttle naar Banff. Net als in Revelstoke zijn de meeste winkels al dicht, de restaurant zijn open en ook de ijsjes zaken doen het goed, bij een ervan zien we een heel lange rij. De ijsjes moeten heerlijk zijn hier. We wandelen even door de hoofdstraat en dan terug richting hotel. Morgen onze eerste hike dus een goed nachtrust is belangrijk.