Maandag 25 juli - Victoria naar Vancouver

25 juli 2022 - Vancouver, Canada

Stilaan komt een einde aan onze Canada reis. Vandaag varen we terug naar Vancouver waar we in twee verschillende hotels verblijven. Het oorspronkelijk idee was om van Victoria naar de VS over te steken en Seattle te bezoeken maar owv de regels en documenten die we moeten bezorgen voor terug Canada binnen te mogen hebben we hier van af gezien. Dit is een puur Canada reis geworden. Er is zeker genoeg te doen in en rond Vancouver en we willen ook wat rust voor we terug stappen in het werkleven.

Onze ferry vertrekt om 13 uur van Schwartz Bay, een half uurtje rijden van Victoria. Maar we nemen eerst de tijd om het parlementsgebouw te bezoeken. De Britse koningin Elizabeth is ook de monarch van Canada en er is een hall of honour waar heel wat foto’s en teksten gewijd zijn aan de Britse koningin. We horen van een gids hoe het parlement werkt hier in Canada. De glas-in-lood ramen zijn heel mooi. We krijgen maar een fractie te zien van dit grote gebouw maar was wel leuk om te zien.

Onderweg maken we nog een stop bij een vlindertuin. Bedoeling was de Butchart Gardens te bezoeken, een soort Keukenhof, maar gezien we slechts 45 minuten hebben, slaan we dit over. Misschien een volgende keer ??? De vlindertuin is een mooi alternatief. We beginnen met het gedeelte gewijd aan insecten. Een grote glazen kast bevat boomstronken en een mierennest onder de grond. Je ziet duizenden mieren druk aan het werk met het vervoeren van stukjes blaadjes die ze afknabbelen van een plant. Die vervoeren ze dan over de boomstronken naar hun hol onder de grond. Het is ongelofelijk om te zien hoe ze dat doen. Mieren raken hetzelfde blad maar 1 keer aan en daarom krijgen ze dagelijks nieuwe plantjes zodat ze bezig kunnen blijven. Verder zien we ook kasten met wandelende takken en bladeren. Op het eerste zicht kan je ze niet onderscheiden van de planten maar als je duidelijk kijkt zie je dat het insecten zijn. Heel indrukwekkend en een beetje vies, gelukkig zitten ze achter glas. Er bestaan blijkbaar miljoenen soorten insecten waar wij geen weet van hebben. De meesten die je hier kan bewonderen vind je terug in vochtige, tropische klimaten en regenwouden. Dan stappen we de vlindertuin binnen. Het is een kleine ruimte omgevormd tot een replica regenwoud. Buiten vlinders zijn er ook papegaaien, schildpadden, koi vissen, een flamingo en andere vogels. De vlinders zijn het indrukwekkends. Er is een wandelpad en af en toe een uitleg over de verschillende vlinder soorten, en dat zijn er veel. Op een plankje ligt wat fruit waar één bepaalde vlindersoort zich tegoed aan doet. Eén van de vlinders is niet schuw en landt op Deniz zijn oor. Blijkbaar doen ze dat regelmatig en is het al voorgekomen dat een bezoeker het hele parcours aflegt met een vlinder op zijn lichaam. We leren wat bij over vlinders. Het was een interessant bezoek.

Dan rijden we naar de terminal waar we veel te vroeg zijn voor onze ferry. Maar beter te vroeg dan te laat. We hebben tijd voor een kop koffie en dan maken we de overzet naar het laatste deel van onze reis. Na 1,5 uur komen we toe in Tsawassen, ten westen van Vancouver. Tijdens de overzet krijg ik een paar keer een alarm dat wordt gedistribueerd door de politie. Er is blijkbaar een schietpartij in de omgeving van Vancouver. Uiteindelijk komen we te weten dat een schutter een aantal daklozen heeft neergeschoten. Triestig toch.

We stoppen even bij een shoppingcenter want daar hebben we nog geen gelegenheid voor gehad. In dit shoppingcenter is een enorme outdoor winkel, een beetje zoals AS Adventure, maar dan 20 maal groter. Er is een hele afdeling waar je hengels kan kopen. Van jachtgeweren tot gedroogde voeding, alles voor camperen en buiten aktiviteiten kan je hier vinden.

We rijden ten slotte door naar ons hotel dat een 30 km buiten Vancouver ligt. Gezien we dit op het laatste moment geboekt hebben waren de hotels in Vancouver zelf veel duurder. Maar dat is niet erg, We blijven toch nog 3 nachten in het centrum van Vancouver dus dat zal genoeg zijn als afsluiter.