Dag 4 - op weg naar Natchez

16 oktober 2017 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Als we buitenkomen is het veel frisser, de zon schijnt maar er is een briesje dat er de vorige dagen niet was. We ontbijten in "onze plantation" en gaan dan op weg. De tour van het huis laten we achterwege, we hebben gisterenavond het huis al van binnen gezien en de tour is niet met een gids, dus beslissen we onmiddellijk door te rijden naar Baton Rouge, hoofdstad van Louisiana. We volgen de Mississipi vanuit New Orleans tot in Memphis. Deze rivier ontstaat in het noorden van de staat Minnesota, aan de grens met Canada  en vloeit in New Orleans in de Golf van Mexico. Met zijn 3766 km is het de tweede langste rivier van Noord Amerika - een kleine aardrijkskunde les! Baton Rouge ligt dus ook aan de Mississippi en we houden hier kort halt om 2 bezienswaardigheden te bezoeken. Eerste stop, de USS Kidd, een oorlogsschip dat in de tweede wereld o.a. Is ingezet in de Filipijnse oorlog. Het schip is in 1945 geraakt door een Japanse kamikaze piloot en hierbij stierven 38 bemanningsleden. Het schip is genoemd naar Admiraal Kidd die werd gedood tijdens de verrassingsaanval op Pear Harbor. Het schip had tijdens zijn aktieve periode een bemanning van 300 man en heeft nog 20 jaar dienst gedaan. We bezoeken praktisch elke hoek van het schip. Interessant om te zien hoe deze mannen leefden, aten, sliepen etc. We zien de enrome wapens en kogels, torpedo's en automatische geweren. De slaapkwartieren van de bemanning ziet er nogal krap uit. Ayhan wil de bedden natuurlijk uitproberen zoals je ziet, comfortabel vimdt hij ... natuurlijk waren er drie van die bedden boven elkaar dus ik weet niet of dat zo comfortabel is.
We verlaten het schip en gaan naar het oude State Capitol. Dit is het gebouw waar de staats regering huisvest. Maar het gebouw dat wij zien wordt sinds 1932 niet meer gebruikt en is nu een museum. Jammer genoeg is het gesloten op maandag en kunnen we enkel een foto nemen. Het gebouw heeft een gotische struktuur en is in gebruik genomen in 1850. Het interieur brandde af in 1862 tijdens de bezetting van de federale troepen en het werd uiteindelijk hersteld in 1882.
We verlaten Baton Rouge en rijden naar Natchez, een stad (hoe kan het ook anders) aan de Mississippi 137 km verder. We verlaten Louisiana en rijden de staat Mississippi binnen. We rijden op Route 61 die de rivier volgt en wordt vaak de Blues Highway genoemd.
Natchez is herkend als historische stad, dus de gebouwen moeten hun oorspronkelijk zicht behouden, zelfs de kleuren van de muren moeten voldoen aan de tijd waarin ze gebouwd werden.  De stad werd gecoloniseerd door de Fransen in 1716, de lokale bevolking, de Natchez indianen, werden door de Fransen uitgemoord. Het is een kleine stad met 15000 inwoners en het heeft het grootste aantal (600) Antebellum (vooroorlogse) huizen en gebouwen in de VS. We maken een tour met koets en paard doorheen het historisch deel van de stad. Onze gids, met als dagjob brandweerman, kent zijn geschiedenis. Hij gidst ons met zijn paard Hall door de straten en stopt bij verschillende gebouwen om een stukje geschiedenis te delen. Bij een van de kerken toont hij ons de klok waar het uur 4 als IIII en niet als IV op de klok staat. Je moet een gids hebben om je dit aan te tonen want wie let nu op zo iets. Hij wist wel niet te vertellen waarom dit zo is. We rijden ook langs Stanton Hall, het huis waar het interieur gebruikt werd voor de serie Noord en Zuid, voor de ouderen onder ons welbekend.
De tour duurt normaal gezien een 40 minuten maar wij doen er een uur over aangezien we een praatgrage gids hebben en we de laatste passagiers zijn. We zien heel weinig volk in de straten wel redelijk wat auto's, dit is een heel rustig stadke maar krijgt toch zo'n 90,000 toeristen per jaar. Onze gids vraagt of we war reclame kunnen maken voor Natchez. Bij deze ... Het wordt frisser en we keren terug naar ons hotel. We verblijven in Monmouth Historic Inn, oorspronkelijk gebouwd in 1818. We hebben een prachtige kamer met hemelbed en een veranda. Het is donker als we terugkomen dus we kunnen morgen pas het domein in volle glorie aanschouwen. We gaan iets drinken in de lounge/bar waar ik ook het verslag van vandaag schrijf. Op de achtergrond hoor ik Elvis zingen, al een voorproefje van onze volgende verblijfplaats.