Dag 6 - Memphis, home of Rock & Roll and blues

18 oktober 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Deze morgen er vroeg uit om Graceland, het huis van Elvis Presley te bezoeken. We komen redelijk vroeg toe en moeten niet lang in de rij staan. Tickets hadik al online gekocht. We parkeren de auto en stappen binnen in de jaren 60. Terwijl we wachten krijgen we een iPad en koptelefoon. We worden met busjes van de parking naar het huis van Elvis gevoerd. Het huis is in 1939 gebouwd en werd vernoemd naar de vrouw van de eerste eigenaar. Elvis kocht het huis in 1957 toen hij 22 was om er met zijn ouders in te wonen. Hij stierf in dit huis in 1977.
De rondleiding door het huis van Elvis gebeurt aan de hand van een iPad die elke bezoeker krijgt. Je volgt het verhaal van elke kamer via de iPad, af en toe hoor je Elvis of zijn dochter, Lisa Marie, spreken. Kamer per kamer ga je door het huis, behalve de bovenverdieping die niet toegankelijk is voor het publiek. Interessante weetjes: Elvis had een tweelingbroer die doodgeboren werd. Hij is enig kind en groeit op met nonkels, tantes grootouders. De familie had het niet breed maar zijn ouders deden hun best om Elvis een goede jeugd te bezorgen. Na het huis volgt de tuin, alsook de Meditation Garden waar Elvis met zijn ouders en grootmoeder langs vaderszijde begraven is. De grootmoeder overleeft zowel Elvis als zijn ouders. Er zijn verschillende tentoonstelling, zoals Elvis in het leger, beroemdheden die door Elvis geinspireerd werden, collecties van zijn motors, etc. We eindigen met een kijkje in zijn prive vliegtuig. Doorheen Graceland hoor je de liedjes van Elvis. Dit bezoek geeft een totaal andere kijk op Elvis die met zijn muziek, zijn stem maar ook zijn stijl heel veel indruk heeft gemaakt. Veel te jong gestorven maar nog steeds niet vergeten. Blij dat we dit gedaan hebben.
We keren terug naar het centrum en brengen een bezoek aan de locatie waar Martin Luther King is vermoord. MLK, zoals zijn naam soms wordt afgekort, was een van de belangrijkste strijders van de burgerrechtenbeweging in Amerika. Tijdens een toespraak vanuit het balkon op zijn kamer in het Lorraine motel word MLK neergeschoten. Zijn moord was een grote klap voor de beweging, maar anderen zetten zijn strijd voort. Het museum kunnen we niet bezoeken want het sluit vandaag vroeg owv de voorbereidingen voor de Freedom Awards die hier elk jaar worden uitgereikt. Ik slaag erin wat foto's te trekken voor ik weggestuurd word door security zodat de politie de omgeving kan checken, met honden, op bommen.
Van hier gaan we naar het Peabody hotel voor onze Engelse High Tea - jawel hoor, deze traditie van de Engelsen bestaat hier ook, althans in sommige grote luxueuze hotel. Het Peabody bestaat sinds 1925 en is wereldberoemd om .... zijn eenden. Jawel, je leest het goed, buiten het feit dat het een oud klassevol hotel is, is het bekend om de eenden die in het hotel leven. In het midden van de centrale hal is een fontein waar 4 eenden zitten. Deze eenden komen dagelijks om 11 uur van hun verblijfplaats op het dak via de lift en een rode loper naar beneden om hun dag door te brengen in de fontein. Om 5 uur iedere avond worden de eenden door een Duckmaster terug begeleid naar hun verblijf op het dak van het hotel. Deze dagelijkse traditie stamt uit 1933 toen de eigenaar samen met zijn vrienden in een dronken bui een aantal eenden, als wijze van grap, in de fontein plaatst. De volgende dag merkt de eigenaar dat de gasten dit heel leuk vinden en blijven de eenden als gast in hotel. Voor deze traditie komen vele mensen 1-2 uren op voorhand naar het hotel voor een attractie die slechts een 10-tal minuten duurt. Wij inclusief.
Voor we de mars van de eenden komen bezichtigen bezoeken we de Gibson gitaar fabriek, pal in het centrum van Memphis. Gibson is een heel bekend merk van gitaren, opgerich eind 19de eeuw. Elke gitaar volgt een lang process, elke gitaar wordt praktisch volledig handmatig gemaakt. Onze gids neemt ons door de fabriek en legt ons het volledige proces uit. In de fabriek zien we nog een aantal mensen aan het werk. Heel indrukwekkend. We mogen jammer genoeg geen foto's nemen.

Om 4 uur keren we terug naar het Peabody hotel, we willen de mars van de eenden terug naar hun verblijf op het dak niet missen. Alle tafeltjes en zetels in de lobby van het hotel zitten praktisch vol. We vinden een plaatsje in zetels waar al een koppel zit. Het koppel van ongeveer onze leeftijd vraagt van waar we zijn. We raken aan de praat over onze vakanties. Zijzelf komen uit Los Angeles en zijn een paar jaar geleden in Turkije geweest. Grappig hoe de Amerikanen heel snel een praatje maken met wildvreemden. Dat zie je bij ons toch niet gauw gebeuren.
We installeren ons voor de show, met in de hoofdrollen 5 eenden, die binnen een uur begint. Ondertussen loopt de bovenverdieping ook vol, de rode loper en een trapje staan klaar en om stipt 5 uur gaat de lift open en begeleidt de Duckmaster de eenden naar de lift. Al met al duurt de ceremonie 2 minuten.
Zo komt ook een eind aan dag 6 van onze road trip. Morgen rijden we terug via Pensacola Beach in Florida waar we een dagje gaan rusten aan het strand. We moeten hiervoor 700 km rijden, dus een dagje op de baan. Hopelijk blijft het mooi weer de volgende dagen.