Dag 7 - een dagje op de baan

19 oktober 2017 - Pensacola, Florida, Verenigde Staten

Vandaag brengen we de dag grotendeels in de auto door, we rijden van Memphis in Tennessee naar Pensacola Beach in Florida, zo'n 700 km. We rijden ook door de staat Alabama. We doen deze vakantie 5 staten aan, wat veel is op zo'n korte periode.
Deze morgen zijn we om 9 uur uit Memphis vertrokken. Het grootste deel ban de reis bestaat uit snelwegen met 2 rijvakken. De weg is saai, lange stukken met aan weerszijden bossen, af en toe rijden we door een dorp. We zien huizen langs de weg, sommige vervallen sommige heel mooi. Er is veel afstand tussen de huizen. Onder de middag stoppen bij de Cracker Barrel, Old Country Store. Dit is een restaurant keten die simpele maar lekkere gerechten serveerd, zoals mama ze maakte. Het interieurdoet denken aan het Amerika begin 20ste eeuw en aan deze restaurants is steeds een winkel verbonden waar ze typische lokale spullen verkopen. We kopen een paar  kerstornamenten.
In Amerika wordt je in de restaurants altijd ontvangen door een hostess die je dan naar een tafeltje brengt en je een menukaart geeft, dat is de enige taak die ze hebben, je kan dus niet gelijk waar gaan zitten. De bestelling wordt dan opgenomen door iemand anders. Onze hostess, een jonge zwarte dame, brengt ons naar een tafeltje, kijkt Ayhan aan en zegt: I like your hair. We zitten in Alabama en het meisje heeft een heel sterk accent dus Ayhan verstaat niet goed wat ze zegt, maar ik heb het goed begrepen. Heel grappig, zo'n compliment heeft hij nog nooit gekregen ! En als we vertrekken bekijkt de hostess Ayhan bewonderend van top tot teen.  De meeste mensen zijn heel vriendelijk en vragen bijna altijd waar we vandaan komen, en gemeend of niet, het is wel zo plezierig als de mensen glimlachen en vriendelijk zijn.
Rond zes uur komen we dan toe in Pensacola beach. Dit is onze voorlaatste stop en de bedoeling is een dagje te genieten van zee en strand voor we New Orleans ontdekken. Het wordt stilaan donker en we zoeken plaatsje om iets kleins te eten. De straten zijn leeg en ik bedoel dan geen voetgangers maar wel veel auto's. We beslissen de auto te laten staan en gaan op pad. We vindeniets aan het strand, het weer is iets frisser maar nog goed genoeg om buiten te zitten. Onze serveester is een praatgrage jong meisje maar zelfs ik heb moeite om haar te verstaan, ze komt uit Alabama, zoveel is duidelijk, en ze stelt de verwachtte vraag: where y'all from !
Om af te sluiten: benzine is hier spotgoedkoop, 50 cent/liter, geen wonder dat ze hier allemaal met van die grote en zware auto's rijden. Voor je tankt moet je eerst betalen, dus je moet ongeveer weten hoeveel benzine je nodig hebt, maar meestal krijg je wel geld terug als je teveel vooraf hebt betaald. Wat ook anders is dan bij ons is dat je op sommige kruispunten op elke straat een stop teken hebt. Heel gedisciplineerd stopt iedereen en de wagen die eerst op het kruispunt komt mag doorrijden en dan de volgende en zo verder. Iedereen houdt zich hier ook aan de maximumsnelheid, dit betekent zowel auto's als vrachtwagens rijden allemaal even snel.
 Voila, dat is het voor vandaag, ik dacht dat ik niet te veel te vertellen had, we zaten grotendeels in de auto, maar het verslag voor vandaag is toch lamger geworden dan ik gedacht had. Morgen zalig een dagje niets doen, alle tenzij ik toch iets interessant vind om te bezoeken ;)