Dag 10 - kennismaking met New Orleans

22 oktober 2017 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Het verslag van gisteren schrijf ik op de Natchez Steamboat tijdens een rondvaart op de Mississippi en onder begeleiding van een Jazzband, meer daarover in het verslag van morgen. Ik was gisteren te moe om te schrijven dus vandaar een dagje vertraging.
Onze eerste volle dag in New Orleans starten we met een wandeling in de buurt van ons hotel. Het weer is betrokken, het heeft deze nacht en vroeg in de morgen gedonderd en gebliksemd.  Niet goed voor onze tour, maar rain or shine, de tour gaat door.
Ons hotel ligt pal in het French Quarter, dit is het deel van de stad waar de Fransen zich gevestigd hadden. Het hotel stamt uit de eerste helft van de 19de eeuw en het wordt blijkbaar bewoond door een aantal geesten. Wij zijn ze alleszins nog niet tegengekomen. Het is een heel mooi hotel met een courtyard in het midden waar het zwembad zich bevindt.
Dat de Fransen hier geweest zijn zie je aan de namen van de straten (Orleans Avenue, Bourbon Street) en de invloed op de lokale keuken. Onze eerste indruk is heel positief, rondom ons zien we de typische huizen met balkons in gietijzer, de ene mooier dan de andere. Versierd met planten maar ook klaargemaakt voor Halloween. Blijkbaar is het hier een hele bedoening tijdens Halloween.
Onze tour van vandaag is een Voodoo tour. We ontmoeten onze gids in het Louis Armstrong park, genoemd naar je weet wel wie. Onze gids is blijkbaar een heks maar heeft veel kkennis van Voodoo. Ondanks wat iedereen denkt is Voodoo niet slecht en is eigenlijk een religie die ontstaan is in West Afrika toen de slaven naar hier werden gebracht. De geschiedenis van deze religie is te lang en ingewikkeld om hier te beschrijven. Hetgeen mij het meest bijblijft is dat Voodoo niet slecht is, een religie is en dat er meer achter zit dan de meeste mensen denken. De meeste leiders waren vrouwen, Voodo Queens genaam. Een van de beroemdste Voodoo Queens was Marie Laveau. Marie was 1/4 zwart en had heel veel macht in New Orleans.  We krijgen opnieuw een heel verhaal te horen over Marie Laveau en haar leven. Tijdens de tour wordt het plots donker en trekt een regenwolk over ons, het wordt ook frisser. Gelukkig zijn we bijna aan het einde van onze tour. Een van de kenmerken van Voodoo is dat de aanhangers hun geesten eren en om hulp vragen voor allerlei zaken, liefde, geluk, genezing etc. We eindigen onze toir in een Voodoo shop waar er altaren voor de geesten zijn maar waar je ook allerlei zaken kan kopen. We zien een potlood voor studenten om hen goede resultaten te bezorgen. Leuk souveniertje voor Kaan en Deniz, wie weet wekt dit echt ;)
Na een rustpauze in ons hotel gaan we terug op stap, we bezoeken de French Market, waar allerlei krampjes zijn met souveniers. New Orleans is gekend voor het vieren van carnaval, Mardi Gras. In de kraampjes verkopen ze allerlei maskers en ik moet er natuurlijk eentje kopen, mijn aandenken aan deze stad.
Op de terugweg naar het hotel komen we langs Jackson Square waar ook de St. Louis  Cathedral staat. Dit is een heel mooi geboiw en op het plein ervoor zijn er straat acteurs die iets proberen bij te verdienen.  Er staat een hele groep mensen rond 5 breakdancers die een hele show geven. We blijven even kijken en blijven uiteindelijk tot het einde want het is een van de beste en grappigste straat acts die we ooit gezien hebben. Op de terugweg naarons hotel horen we een band spelen, iemand zegt het is een bruidsstoet en ja hoor, we zien een stoet mensen, vooraan rijden twee politiemannen op de motor die het verkeer tegenhouden in de zijstraten.  Dan de de bruid , met een parasol, en de bruidegom gevolgd door een redelijk grote band en hun gasten. Al dansend en met witte zakdoeken wuivend gaan ze door de straten van het French Quarter. Ook tijdens een begrafenis wordt de overledene naar het kerkhof begeleid door de straten maar dat is dan een veel soberdere stoet.
's Avonds treedt een jazz bandje op in de bar van ons hotel. Onder genot van een glas schuimwijn en een cola voor Ayhan genieten we van het triootje. Daarna gaan we nog even doorheen Bourbon Street. Uit de bars klinkt luide muziek en we blijven af en toe stilstaan om te luisteren. Er is veel ambiance, een kleurrijke verzameling van mensen over de hele wereld, inclusief uit Belgie !