Zaterdag 23 juli - Whistler naar Victoria

23 juli 2022 - Victoria, Canada

Alweer een plaatsje waar we afscheid van moeten nemen. Als we hier pas toekwamen leek het ons een beetje op een dorp van Disney voor volwassenen, een beetje artificieel. Maar na amper 1 dag zijn we het hier gewoon en hadden gerust een week kunnen blijven. Het is hier heel gezellig, geen hoogbouw en Whistler Village is verkeersvrij. Ook hier kan je heel veel doen, vooral gaan wandelen en telkens een nieuwe locatie ontdekken. De bobslee installatie die hier voor de Olympische spelen is aangelegd wordt nog steeds gebruikt. Ook in de zomer. De jongens hadden dit nog willen doen maar daar was geen tijd meer voor. Voor we vertrekken wandelen we nog even door Whistler tot het Olympic Plaza, waar je de Olympische ringen vindt. Dit plein is omgeven door groen, mooie gebouwen, er staat een podium voor concerten en’s avonds treden straat artiesten op. Nog de verplichte magneet kopen en dan op weg naar de ferry. We hadden hier nog wat meer wandelingen willen doen maar dat zal voor een volgende keer zijn.

We moeten een 100 km rijden naar Horseshoe Bay dat ten Noorden van Vancouver ligt. Onze ferry vertrekt om 13.25 en we moeten er een half uur op voorhand zijn anders verliezen we onze reservatie en moeten we wachten op de volgende waar plaats op is. Gezien het weekend is gaan veel mensen naar Vancouver Island, onze volgende bestemming. De baan die we nemen noemt de Sea-to-Sky highway, omdat die de kust met de bergen verbindt. Het is een heel mooie route met de mogelijkheid te stoppen en plaatsjes onderweg te bezoeken.  Terug, hadden we meer tijd gehad ….. Toch kan ik wat foto’s trekken want je mag hier maar 90 km/u rijden.

We komen toe in de terminal een 15 minuten voor onze reservatie vervalt, dat was nipt. De ferry brengt ons van het vasteland naar Vancouver Island, een heel groot eiland dat gekend is om zijn prachtige natuur. Voor ons is er niet genoeg tijd om dit eiland in zijn geheel te doorkruisen en gezien we al veel tijd in de natuur doorgebracht hebben, is onze stop op dit eiland Victoria, genoemd naar de Britse koningin.  Na 1.5 uur komen we toe in Nanaimo, 115 km van Victoria. We rijden eerst naar Chemainus, een stadje dat gekend is voor zijn muurschilderingen. Op de bijna veertig muurschilderingen worden scènes uit de (indiaanse) geschiedenis weergegeven. De muurschilderingen trekken veel toeristen naar Chemainus. Op het moment dat wij er zijn is het heel rustig, er lopen weinig mensen rond en ik denk dat dit nog steeds de invloed van corona is. Het is een mooi stadje met leuke gebouwen maar het is er jammer genoeg verlaten. Na een half uurtje vertrekken we dan naar Victoria.

Victoria is de hoofdstad van de provincie British Columbia en heeft een Engelse uitstraling en claimt Engelser te zijn dan Engeland. Zo rijden er rode dubbeldekkers rond, zijn veel huizen in tudorstijl gebouwd en vind je er verzorgde tuinen die de stad de bijnaam 'City of Gardens' hebben bezorgd.  Megan en Harry hebben hier een tijdje doorgebracht. Waarschijnlijk voelden ze zich hier thuis. Ons hotel ligt in the Inner Harbour, vlak bij de haven en Old Town. Na het inchecken gaan we iets eten en maken kennis met Victoria. Het doet inderdaad heel Engels aan. Het parlementsgebouw is prachtig en mooi verlicht in het donker. In de haven is een gezellige drukte, niet te veel mensen maar genoeg om het niet een verlaten indruk te geven. Twee grote cruiseschepen liggen hier aangemeerd. Victoria is een stop voor cruises die naar Alaska gaan (staat op onze bucketlist). We lopen nog wat rond en dan is het tijd om terug te gaan naar ons hotel.