Maandag 11 juli - Vancouver naar Revelstoke

11 juli 2022 - Revelstoke, Canada

Elke keer heeft de jetlag me te pakken. Rond 2 uur word ik wakker, na 4 uurtjes geslapen te hebben. Niets aan te doen, ik moet door het hele proces en hopelijk  ben ik binnen een paar dagen op lokale tijd afgesteld. Dan maar de blog opstarten terwijl de anderen nog slapen. Niet veel later is Ayhan ook wakker en ten slotte staan we allemaal op om 7 uur.  Vandaag hebben we onze langste rit voor de boeg, 565 km tot onze eerste stop. Na het onbijt verlaten we Vancouver, een hele mooie stad waar we op het einde tijd hebben om wat langer te verblijven.

Douchen, valiezen inpakken en we zijn op weg naar het avontuur. Het is  een mooie dag en net als in Belgie gaat het hier heel warm worden, temperaturen tegen de 30 C, die eigenlijk niet ideaal zijn voor grote inspanning zoals wij willen doen. Enfin we zien wel. De camelbacks gaan zeker van pas komen.

De ochtendspits komt op gamg als we om 8 uur vertrekken, mooi op tijd. Van zodra we Vancouver, een grote stad met wolkenkrabbers, achter ons laten, rijden we door een prachtig landschap omringd door bergen. Op sommige toppen ligt zelfs nog sneeuw. Het wordt een lange rit gezien je hier max 90 km mag rijden. Maar dat is niet erg, zo kunnen we genieten van de omgeving. Kaan rijdt en ik zit vooraan zodat ik af en toe foto’s kan trekken. Geloof daar is genoeg gelegenheid, jammer dat je die schoonheid niet op een plaatje kan vastleggen. We zien een helikopter die twee boomstammen vervoert. Ik kan het net op foto vastleggen. We zien ook hele stukken bos verwoest door branden vorig jaar. Elke zomer wordt Canada, net als zovele landen tegenwoordig, geplaagd door enorme bosbranden. Na een paar uur rijden stoppen we bij een brug die uitkijkt over de rivier Coldwater in een plaatsje genaamd Salmon Arm. Ideale gelegenheid om de beentjes te strekken en het landschap vast te leggen.

Tegen de middag stoppen voor de lunch in Kamloops. Deze stad wordt de Capital of Tournaments in Canada genoemd omdat hier elk jaar meer dan 100 sport tornooien worden georganiseerd. Kamloops ligt in de Thompson vallei en dat verklaart waarom het hier zo warm is. De zomers zijn hier heel heet in vergelijking met de rest van Canada.

Voor we gaan eten, doen we boodschappen in de Wallmart supercenter. We slaan wat eten in (om te picknicken) en een koelbox zodat we alles koel kunnen houden en wat andere benodigdheden. Dan op zoek naar een restaurant maar dat is niet zo evident. De meeste plaatsen zijn gesloten. Uiteindelijk vinden we een Indisch restaurant dat nog open is. Kaan, Ayhan en ik gaan voor een milde curry, Deniz gaat heel stoer voor medium, eens zien wat dat zal geven. We zijn alleen in het restaurant en toch duurt het een half uur voor we ons eten krijgen. Blijkt dat het ligt aan mijn gerecht, ik ben voor vis gegaan en dat heeft ziijn tijd nodig. Deniz heeft een beetje spijt van zijn keuze voor een medium curry, zijn mond staat in brand, voor hem geen curry meer het eerst volgende jaar 🤣.

Ondertussen is het al na drie uur en we hebben nog een paar uurtjes voor de boeg. We stoppen nog even om de benen te strekken aan Shsuswap Lake, in Sicamous. Prachtig is het hier aan meren geen tekort in Canada. Er ligt een park aan dit meer waar verschillende gezinnen zich verfrissen in het koele water, kano varen gewoon genieten. Jammer kunnen we niet te lang blijven, het water ziet er verlokkelijk uit, zeker bij 30°C.

Rond zes uur komen we dan eindelijk toe in Revelstoke, onze tussenstop voor we naar Banff gaan. Dit dorpje heeft ook een Nationaal Park, ook daar is geen tekort aan in Canada, je zou kunnen zeggen dat het lang één groot Nationaal park is. Omdat het te vroeg is om te slapen, gaan we nog even het dorp in. De hoofdstraat is afgesloten voor het verkeer voor het Revy Live Outside festival. Gedurende 58 dagen is er 's avonds live muziek op Grizzly Plaza, dansen op straat mag. De meeste winkels sluiten hier al om 5 uur en voor de rest is er niets te doen. We genieten van de locale cultuur, genieten van de muzieketen nog een ijsje en keren dan terug naar het hotel.

1. Ayla Tezcan:
    13 juli 2022
    Heel leuk geschreven en aangenaam om lezen, al benieuwd naar je volgend verhaal, wees voorzichtig en niet te veel inspanningen doen met die hitte, kusje aan de boys 💋
  2. Ayten:
    14 juli 2022
    thanks sis, elk verslag met een dagje vertraging ;)